Kuomurattaat, matkarattaat vai yhdistelmärattaat?

Saimme vihdoin uudet rattaat! Ne piti hakea Sellosta, joten Mies teki retken Espooseen töiden jälkeen. Sentään ei tarvinnut lähteä Varistoon asti... Vaunujen osto olikin varsinainen turhautumisen paikka. Meillä on lainassa sattumalta kahdet Teutonian Spirit S3-rattaat, eri vuosimalleja toki. Talvella Murmelin synnyttyä ne olivatkin vallan mainiot kulkupelit; lumessa ja jäässä jytyyttäessä vaunujen jykevyys oli pelkästään hyvä juttu. Vauvan kasvaessa ja kesän lähestyttyä Teutoniat alkoivat kuitenkin ottaa päähän; niitä ei todellakaan ole tarkoitettu näppärään kaupunkikäyttöön! Törmäilin niillä jatkuvasti kulmiin, oviin, pöytiin ja jopa ihmisiin... Niiden kanssa oli myös turha koittaa mahtua vaatetankojen väliin edes Itäkeskuksessa, jossa luulisi mutaman muunkin kärryttelijän liikkuvan.

Kun vauva lisäksi alkoi nukkua kopassa jalat koukussa, saada hereillä ollessaan melkoisia huutohepuleita rattaissa, ja jouduin lähes joka päivä kantamaan lapsen kotiin toisella kädellä 15 kilon vaunuja työntäen, oli pakko ryhtyä tutkimaan muita vaihtoehtoja. Vauva-lehdessä oli matkarattaista tehty kattava vertailu, jonka perusteella ihastuin Bugaboon Bee+ -matkarattaisiin. Mies ei niistä tosin paljon perustanut (luultavasti korkean hinnan takia). Tajusin kuitenkin niitä kaupassa kokeiltuani, että renkaat ovat tosi rimpulat ja että nämä rattaat jäisivät kotiin heti ensimmäisen sohjon saavuttua. Tosi söpöt ne kuitenkin oli! Tässä vaiheessa havaitsimme, että matkarattaissa ylipäätään on aika heppoiset renkaat. Jos liikkuisimme etupäässä autolla kauppakeskuksiin, niin matkarattaat varmaan riittäisivät, mutta me kuljemme julkisilla ja vähän siellä sun täällä. Niinpä siirryimme tutkimaan kuomurattaiden maailmaa. Kuomurattaat ovat siis jotakin matkarattaiden ja yhdistelmärattaiden välistä. Onneksi on Google! Valtavasti eri saitteja ja keskustelupalstoja läpi kahlattuani lopulliselle harkintalistalle pääsivät Teutonian Timmyt, Emmaljungan Scooterit sekä eräs Brion ratasmalli, jonka nimen jo unohdin. Laadin listan ominaisuuksista, joita rattaissa mielestäni pitäisi olla. Seuraavaksi piti hommata autokyyti vaunuja testaamaan - miksei muuten Helsingin keskustassa ole yhtäkään kunnollista lastentavaraliikettä??

Ennen: Murmeli vaunuissaan

Kävimme ensin Lauttasaaren Vaunuaitassa, jossa näitä haikailemiani vaunuja ei ollut ollenkaan, sekä Sellon Vauvatalo Johannassa. Teutonian Juniorit (uusi versio Timmystä, jonka valmistus on lopetettu) olivatkin ihan yhtä leveät ja jykevät kun saman merkin yhdistelmätkin, joten päädyimme kovasti kehuttuun Emmaljungaan, Scooter 2.0-malliin jossa on kääntyvät etupyörät. Tummanharmaana.

Koska Murmeli on vasta 5 kk, pitää rattaita alkuun käyttää selkänoja täysin ala-asennossa. Vähän jännitti, miten vauva viihtyy näissä uusissa rattaissa; ainakin sieltä näkee paremmin ympärilleen. Toisaalta äitiä ei näe yhtä helposti kuin ennen - istuinosaa ei tässä mallissa saa käännettyä :( Se onkin ainoa ominaisuus, josta jouduin luopumaan. Pidin tärkeänä selkänojan kallistuskulmia, työntöaisan korkeuden säätöä, kunnollisia pyöriä ja suojaavaa kuomua sekä tietenkin rattaiden sopivuutta jo vauvaiässä.

Viikon testauksen jälkeen uskallan varovasti tunnustaa ihastukseni uusiin rattaisiin. Murmeli suostuu niissä olemaan - se tärkein asia - ja jopa nukahtelee rattaisiin itsekseen! Ilmeisesti rattaista on mukavaa kurkkia maailmaa, eikä vauvaa tunnu haittaavan se, ettei äitiä koko ajan näe. Alin asento vaikuttaa myös ihan sopivalta. Rattaat ovat lisäksi ihanan kevyet ja ketterät! Kääntyvät etupyörät ovat näppärät, ja niskani ja hartiani kiittävät, kun sompailtavaa painoa lähti noin 10 kiloa noin vaan. Näillä rattailla olemme jaksaneet kaupungilla paljon pidempään kuin ennen - eikä vauvan nukahtamista tai toisaalta heräämistä uniltaan tarvitse enää stressata. Ja mahtavaa - rattailla mahtuu sompailemaan pienemmissäkin putiikeissa! Ainoa haittapuoli näissä rattaissa on vaikeampi suojaaminen auringolta; kuomurattaissa muutenkin pitää vauva pukea kyytiin huolellisemmin kuin koppaan. Seuraava hankinta onkin jonkinlainen matkapeitto kaiken varalle. Tai ehkä teen sellaisen itse? Lämpöpussi talveksi odottaa jo kaapissa :)

Jälkeen: Murmeli uusissa Scooter-rattaissa

Kommentit

  1. Kannattaa myös muistaa, että neljä pyörää vaunuissa on aika "must". Etenkin jos vähänkin meinaa kulkea portaita tai rotvallin reunojen yli. Kolmipyöräiset kun meinaa aina kellahtaa kumoon, jos joutuu nostamaan takapyörät ilmaan.

    VastaaPoista
  2. Joo, hyvä pointti. Kenelleköhän ne kolmipyöräiset on oikein tarkoitettu??

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Uusi lempiruokani - gnocchivuoka

Maailman paras (gluteeniton) piirakkapohja ja mini quiche lorrainet

Salted caramel cupcakes eli suolakaramellikuppikakut